17 September 2011

Program Ihya' Ramadan PPKI SKPP 1432H

Program Ihya' Ramadan adalah satu program yang dirancang untuk murid-murid PPKI bagi mengimarahkan lagi bulan Ramadan. Pelbagai aktiviti yang berbentuk ilmiah dan interaktif telah dijalankan sepanjang program. Ia juga sebahagian satu medium untuk menjalinkan hubungan sesama insan, serta merupakan sumbangan ke arah mewujudkan suasana keislaman. Aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan adalah program membudayakan al-Quran, tazkirah berkaitan dengan bulan Ramadan,  pertandingan tilawah dan hafazan surah-surah lazim, pertandingan azan dan iqamah, pertandingan marhaban, pertandingan tulisan jawi dan pertandingan buku skrap (adab makan dan minum & adab berpakaian). Murid-murid dibahagikan kepada empat kumpulan dan nama kumpulan diambil daripada sifat wajib bagi Rasul iaitu Siddiq, Amanah, Tabligh dan Fatanah. Kumpulan Tabligh telah menjuarai pertandingan yang telah dijalankan sepanjang program Ihya' Ramadan 1432H dan hadiah disampaikan pada Majlis Sambutan Hari Raya PPKI SKPP 2011.

Muhd Azraazizi daripada kumpulan Siddiq sedang menghafal surah al-Fatihah dan surah pilihannya di hadapan Ustazah Khairani

Kumpulan Tabligh memperdengarkan alunan marhaban di hadapan  rakan-rakan dan pengadil pertandingan.


Muhammad Shafik daripada kumpulan Amanah sedang khusyuk menyiapkan tulisan jawinya.

Setiap ahli kumpulan Fatanah sedang giat menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan oleh ketua kumpulan mereka untuk menghasilkan buku skrap yang bertajuk 'Adab Makan'.


Salmon Nizam daripada kumpulan Siddiq sedang membaca surah al-Fatihah, surah al-Nas, surah al-Falaq dan surah al-Ikhlas bagi pertandingan tilawah surah-surah lazim.

Muhammad Azeri daripada kumpulan Amanah sedang melaungkan azan dengan suara yang lantang dan penuh keyakinan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan